Domowa stacja ładowania samochodu elektrycznego – kryteria doboru

26 sty 2024 | Janek z Bisona

Rozwój elektromobilności to nie tylko więcej samochodów elektrycznych – to również więcej punktów ładowania. Samochód elektryczny można ładować w miejscu zamieszkania, co znacząco odróżnia go od spalinowego odpowiednika. Stwarza to nowe możliwości, ale obarcza też kierowcę odpowiedzialnościami, których do tej pory nie miał. W poniższym artykule tłumaczymy jak dobrze zaprojektowana i dobrana domowa stacja ładowania samochodu elektrycznego zwiększa komfort i bezpieczeństwo jej użytkowania.

Spis treści

Wybór pierwszej stacji ładowania dla samochodu elektrycznego może wydawać się skomplikowany. Po sięgnięciu po odpowiednią wiedzę, staje się on jednak znacznie prostszy. Po tym artykule będziesz wiedzieć:

Jakie są rodzaje stacji ładowania samochodu elektrycznego?

W dużym uproszczeniu stacje ładowania możemy podzielić na dwie kategorie: korzystające z prądu stałego (DC) i korzystające z prądu przemiennego (AC). Pierwsze z wymienionych charakteryzują się znacznie większą mocą i krótszym czasem ładowania – są to zazwyczaj stacje publiczne. Z uwagi na docelowych czytelników tego artykułu bliżej poznasz drugi typ – ładowarki AC.

Drugi rodzaj stacji jest znacznie częściej spotykany i możemy go umiejscowić również w miejscu zamieszkania – przydomowym garażu, czy też w garażu podziemnym bloku wielorodzinnego. Jak to zrobić opisujemy w poświęconym temu artykule o punkcie ładowania samochodu elektrycznego w garażu podziemnym). 

Domowe stacje ładowania samochodu elektrycznego są wolniejsze (mają niższą moc). Jest to w pełni akceptowalne dla użytkowników, gdyż zazwyczaj mają możliwość ładowania przez dłuższy czas – na przykład w nocy​​. Stacje takie spotyka się również w miejscach pracy – na biurowych parkingach – tam ładowanie może odbywać się z niższą mocą, ale w wydłużonym czasie.

Podsumowując – choć główne rozróżnienie stacji ładowania dotyczy korzystania z prądu stałego (DC) i korzystania z prądu przemiennego (AC), to w instalacjach domowych podłączamy ładowarki drugiego typu. 

Dobór mocy domowej stacji ładowania samochodu elektrycznego – na co zwrócić uwagę?

Kluczowe jest zrozumienie, że moc ładowania pojazdów elektrycznych zależy nie tylko od samego punktu ładowania, ale także od możliwości pojazdu oraz infrastruktury elektrycznej w budynku. To aspekty, które należy koniecznie uwzględnić przy doborze stacji ładowania. 

Niezbędna jest weryfikacja mocy przyłączeniowej budynku – te dane znajdziesz na fakturze za energię, umowie lub u dystrybutora energii. Następnie należy określić typ i parametry dostępnej instalacji elektrycznej. Jeżeli z jakiś przyczyn nie masz pewności co do jakości i parametrów swojego systemu, to poradź się eksperta. Wykona on pomiary elektryczne i sprawdzi kluczowe elementy Twojej sieci – np. zabezpieczenia.

Przykład 1

Przykład: Instalacja jednofazowa z zabezpieczeniem 16A ogranicza wybór dostępnej mocy ładowania do 3.6 kW. Natomiast już instalacja trójfazowa z zabezpieczeniem 16A na każdą z faz – pozwoli nam na ładowanie o mocy 11kW​​. Oczywiście nie bez znaczenia pozostają parametry pojazdu, który będziesz z danego punktu ładować, ale o tym zaraz. 

Co do samych punktów ładowania i możliwości pojazdów – najważniejsze kwestie do zrozumienia to – te pierwsze mają pewne możliwości “oddania” energii, a drugie pewne możliwości “przyjęcia” energii. Ładowarki jednofazowe oferują moce z zakresu 3,6 do 7,4 kW, a ładowarki trójfazowe mogą osiągnąć moce od 11 do 22 kW. Nie każdy samochód elektryczny jest jednak zdolny do przyjęcia maksymalnej mocy, którą oferuje dana stacja ładowania​​. Tutaj kierujemy się zasadą – pojazd odpowiada za bezpieczeństwo procesu ładowania, moc ładowania i komunikację z naszą stacją, niezależnie od jej rodzaju i mocy.

Przykład 2

Przykład: Jeżeli pojazd ma możliwość ładowania 1-fazowego o mocy 7,4 kW to taką moc osiągnie jedynie w sytuacji, gdy zostanie podłączony do punktu o mocy 7,4 kW na fazę; czyli do ładowarki 1-faza 7,4 kW lub 3-fazy 22 kW (czyli w uproszczeniu 3×7,4kW). W sytuacji podłączenia takiego pojazdu do punktu 3-fazy 11 kW (czyli w uproszczeniu 3×3,6kW) jego ładowanie odbędzie się z mocą maksymalną 3,6 kW. A to dlatego, że może on korzystać jedynie z 1-fazy. Takie zachowanie jest zgodne z wcześniej wspomnianą zasadą – to pojazd odpowiada za proces ładowania. 

Zrozumienie zasad działania powyższego przykładu, a także możliwości technicznych i wyposażenia naszego pojazdu to kluczowe aspekty dotyczące mocy jaką może przyjąć nasz pojazd, a co za tym idzie czasu jego ładowania.

Jaki rodzaj gniazda w samochodzie? Ładowarka z kablem czy bez?

Równie istotna pod kątem wygody, bezpieczeństwa i kosztów omawianej instalacji jest kwestia połączenia samochodu z ładowarką. Mamy na myśli: gniazdo pojazdu elektrycznego oraz kabel stacji ładowania.

Najbardziej uniwersalne jest gniazdo Typu 2, które w 2013 roku zostało wybrane przez Komisję Europejską jako oficjalnie obowiązujący standard na terenie Unii Europejskiej. Kupując samochód w UE prawdopodobnie będziesz posiadać takie gniazdo. Najlepiej jeśli będzie ono zgodne z wtyczką Twojego kabla bez konieczności używania adapterów –  dobra praktyka elektryczna nakazuje ich unikać. Warto zadbać o to przed wyborem stacji ładowania.

Sam kabel ładowania z wtyczką może być systemowy (na stałe) lub dołączany każdorazowo przez ładującego. Stacje ładowania wyposażone w kabel są wygodniejsze w użytkowaniu. Nie potrzebujesz wyjmować i rozwijać Twojego kabla z bagażnika pojazdu – rozpoczęcie procesu ładowania ograniczysz do wetknięcia wtyczki do samochodu. Z drugiej strony korzystanie z niezależnego kabla obniży koszt stacji ładowania w większości modeli. Pozwoli także ładować pojazdy o gniazdach odmiennych od Twojego. Jednak takie gniazda to już rzadkość.

Dokonując wyboru stacji ładowania musimy sobie odpowiedzieć na pytanie: jakie pojazdy chcemy obsłużyć i jakie potrzeby zaspokoić naszym domowym punktem ładowania?

O czym jeszcze powinieneś pamiętać przy wyborze stacji ładowania?

Stając przed wyborem stacji ładowania każdy zada sobie szereg innych pytań. Poniżej zebraliśmy jeszcze trzy tematy, które naszym zdaniem warto przemyśleć przed wejściem w inwestycję, aby latami cieszyć się z właściwej decyzji.

Kupując stację ładowania samochodu pomyśl o przyszłości

Podejmując się montażu ładowarki do swojego pojazdu myśl przynajmniej na kilka lat do przodu. Zakup domowej stacji ładowania może być inwestycją na lata, która zapewni wygodę i niezależność w codziennym użytkowaniu. Wybierając stację, zwróć uwagę na jej możliwości rozbudowy i adaptacji do przyszłych potrzeb, gdyż technologia pojazdów elektrycznych rozwija się bardzo dynamicznie​​. W Bison Energy często zachęcamy do wyboru mocniejszej stacji, tak aby w przyszłości i przy kolejnym pojeździe nie było konieczności wymiany tego urządzenia. Posiadamy również możliwości ograniczania mocy wyjściowej zależnie od istniejącej infrastruktury w budynku.

A jeżeli już dziś posiadasz jeden samochód elektryczny, możliwe że za kilka lat będziesz posiadał dwa takie pojazdy w jednym garażu. To otwiera temat możliwości współpracy kilku stacji ładowania i ich wzajemnej regulacji mocy wyjściowej. Dobierając punkt ładowania możemy uwzględnić taką rozbudowę sieci ładującej o dodatkowy punkt, który będzie współpracował z tym pierwszym.

Część czegoś większego

Stacja ładowania może stanowić część większego systemu, który pomaga Ci wykorzystywać energię bezpiecznie, tanio i mądrze. Jeżeli posiadasz już instalację fotowoltaiczną – warto zwrócić uwagę na rozwiązania systemowe producenta falownika solarnego. Ładowanie pojazdu z nadwyżek energii słonecznej to świetna maksymalizacja autokonsumpcji. W dobie rozliczeń na podstawie dynamicznych cen energii może okazać się to nie tylko świetnym rozwiązaniem technicznym, ale i ekonomicznym.

Warto także pomyśleć o “inteligentnym” ładowaniu – to znaczy wtedy, gdy najbardziej Ci się to opłaca pod kątem cen energii, a jednocześnie zagwarantuje Ci mobilność (pełny zasięg), gdy będziesz potrzebował pojazdu. To możesz zapewnić sobie częściowo dzięki oprogramowaniu stacji ładowania lub całkowicie, optymalnie i inteligentnie wpinając stację do systemu automatyki domowej. W tym celu dobrze przeanalizować oferowane podzespoły pod tym kątem lub przynajmniej w kwestii łączności z lokalną siecią Wi-Fi​​.

Rzetelny wykonawca

Jak już pewnie zdajesz sobie sprawę – pytań może pojawić się wiele. Znalezienie na nie odpowiedzi będzie znacznie szybsze, jeśli po drugiej stronie spotkasz kompetentnego wykonawcę. Poza samą wiedzą dobrze, aby orientował się on w najnowszych rozwiązaniach z obszaru rynku EV, elektryki, jak i również inteligentnych urządzeń – to może zapewnić rozwiązanie na lata. Niezależnie od wyboru rozwiązania – zadbaj o jakość i bezpieczeństwo montażu. Poproś o dokumenty techniczne do stacji ładowania, a instalatora o sporządzenie stosownego protokołu pomiarowego i udzielenie gwarancji.  

Podsumowanie

Wybór odpowiedniej stacji ładowania dla Twojego samochodu elektrycznego wymaga zrozumienia kilku kluczowych czynników. Są to: rodzaj stacji ładowania, moc instalacji elektrycznej w Twoim domu, maksymalna moc jaką pojazd może przyjąć i typ gniazda w samochodzie. Rozważając te aspekty, możesz wybrać rozwiązanie optymalne zarówno pod kątem wydajności, jak i kosztów. Twoja stacja ładowania może być bezpiecznym, oszczędnym i użytecznym urządzeniem. Skontaktuj się z nami – chętnie pomożemy Ci to osiągnąć. Rzetelnie dobierzemy i wykonamy montaż z zachowaniem naszych standardów.