Punkt ładowania samochodu elektrycznego w garażu podziemnym – jak uzyskać pozwolenie na instalację i wykonać montaż?

15 lis 2023 | Janek z Bisona

Tym artykułem chcemy pomóc osobom zainteresowanym instalacją ładowarki do pojazdu elektrycznego na swoim miejscu postojowym w budynku wielorodzinnym. Opisujemy jak uzyskać pozwolenie na instalację punktu ładowania EV w bloku i wykonać sprawny oraz bezpieczny montaż.

Dzięki Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych wspomniana procedura została dokładnie opisana. Aktualnie znacznie łatwiej niż uprzednio zamontować prywatny punkt ładowania o mocy do 11 kW w garażu podziemnym. Pomimo tego niewielu deweloperów, zarządców wspólnot, dealerów samochodowych czy nawet specjalistów od EV wie jaką drogę trzeba przejść, aby takiej instalacji kompleksowo i zgodnie z prawem dokonać. Jeśli szukasz wiedzy na ten temat – Bison Energy rzetelnie przeprowadzi Cię przez cały proces.

Spis treści

W tym artykule przedstawiamy kolejne kroki, które należy przejść na drodze do własnego punktu ładowania samochodu elektrycznego  “przy swoim miejscu postojowym”. Przedstawiamy także detale, na które warto zwrócić uwagę, aby uniknąć dodatkowych kosztów oraz cieszyć się efektywnym ładowaniem. Z poniższego tekstu dowiesz się:

Ekspertyza dopuszczalności instalacji i użytkowania punktu ładowania do 11 kW

Głównym wyzwaniem całego procesu jest ekspertyza, której muszą dokonać uprawnione do tego jednostki. Pomimo tego, przy wyborze odpowiedniego wykonawcy taka usługa może zostać jakościowo i sprawnie zrealizowana przez docelowego instalatora. Obecnie obok Bison Energy nieliczne firmy zajmują się tym rzetelnie, dlatego warto poznać te zagadnienia bardziej szczegółowo.

Co to za dokument?

Ekspertyza określa możliwość zamontowania punktu ładowania do 11 kW w garażu podziemnym. Jest dokumentem w formie opinii technicznej sporządzonej przez uprawnione do tego osoby. 

Co zawiera taka ekspertyza?

Jednoznacznie określa czy badany budynek jest przystosowany do instalacji prywatnych punktów (lub wskazuje, jakie zmiany należy poczynić, aby instalacja punktu ładowania była możliwa) opisuje szczegóły planowanej instalacji i stanowi jej dokumentację.

Precyzuje także wymagania w zakresie bezpieczeństwa pożarowego. Stwierdza czy w badanym budynku możliwe jest bezpieczne ładowanie EV. Dobra ekspertyza w 100% spełnia wymagania zawarte w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.

Kto ją wykonuje? 

Do przeprowadzenia ekspertyzy potrzeba dwóch rodzajów kompetencji – elektrycznych i bezpieczeństwa pożarowego. 

Pierwsze posiadać będzie instalator posiadający uprawnienia budowlane w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych do projektowania bez ograniczeń. 

Drugie wymienione kompetencje potrzebne do przeprowadzenia ekspertyzy zapewni Rzeczoznawca ds. zabezpieczeń pożarowych.

Rzetelne firmy – takie jak Bison Energy – zapewniają taką ekspertyzę przy okazji usługi instalacji punktu ładowania EV. Jeżeli szukasz kompleksowego wsparcia (w tym: ekspertyzy) od momentu powstania potrzeby do pierwszego “tankowania prądu” – skontaktuj się z nami.

Czy coś jeszcze będzie potrzebne?

Do wykonania ekspertyzy potrzebny będzie kontakt ze wspólnotą w celu uzyskania odpowiednich dokumentów, takich jak np. projekt budowlany, elektryczny czy instrukcja bezpieczeństwa pożarowego. Wymagane będzie również wykonanie wizji lokalnej, podczas której niezbędna będzie obecność Administratora lub konserwatora budynku. Konieczny będzie również dostęp do rozdzielni elektrycznych i układów pomiarowych.

Pozostałe kroki do wykonania na drodze do własnej stacji ładowania EV

Po pozytywnym wyniku ekspertyzy mogą być potrzebne jeszcze dwie zgody przed rozpoczęciem prac instalacyjnych. Mowa o zgodzie wspólnoty mieszkaniowej i zakładu energetycznego (ZE) na wykonanie Twojego punktu ładowania EV.

Na etapie uzgodnień ze wspólnotą potrzebujesz jedynie ekspertyzy o pozytywnym wyniku. Od wspomnianej na początku nowelizacji Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wydanie zgody na punkt ładowania EV to czynność zwykłego zarządu, a odmowa może nastąpić tylko w określonych przypadkach:

  • gdy z ekspertyzy wynika, że instalacja punktu ładowania jest niemożliwa,
  • wnioskodawca punktu ładowania nie posiada tytułu prawnego do lokalu albo nie przedłożył zgody właściciela lokalu
  • gdy osoba zainteresowana własnym punktem EV nie zobowiązała się do pokrycia wszelkich kosztów związanych z instalacją oraz przyłączeniem do sieci elektroenergetycznej prywatnego punktu ładowania.

Poza powyższymi przypadkami wystarczy pozytywny wynik ekspertyzy do tego, abyś uzyskał zgodę na stację ładowania swojego pojazdu elektrycznego na miejscu postojowym w garażu podziemnym.

Przed rozpoczęciem instalacji może być również konieczne wydanie warunków przyłączeniowych przez Zakład Energetyczny (lokalnego Operatotra Sieci Dystrybucyjnej – np.: E-on, PGE, Tauron). Ta zgoda nie jest wymagana zawsze, bo istnieją schematy podłączenia Twojego punktu EV do sieci, które tego nie wymagają, ale o tym opowiemy w dalszej części artykułu przy okazji omawiania schematów dla różnych rozwiązań.

Jeśli wydanie warunków przyłączeniowych przez OSD dla Twojego montażu nie będzie wymagane to po zgodzie zarządu wspólnoty możemy startować z pracami instalacyjnymi.

Sposoby podłączenia stacji ładowania EV w garażu podziemnym

Twój pojazd elektryczny ładować będziesz z punktu w garażu podziemnym. Sama stacja ładowania (najczęściej typu „wallbox”) może jednak zostać połączona z siecią elektryczną na kilka sposobów. Poniżej opisujemy je z uwzględnieniem zalet i wad konkretnych rozwiązań.

Zasilanie punktu ładowania za pomocą nowego układu rozliczeniowo-pomiarowego

Prąd dociera z nowego przyłącza elektrycznego. Instalowana jest nowa tablica licznikowa. Właściciel podpisuje umowę z zakładem energetycznym w celu bezpośredniego rozliczania kosztów ładowania.

Korzyści: Przejrzystość rozliczeń, pełna moc ładowarki do wykorzystania i indywidualna możliwość dostosowania taryfy rozliczeniowej

Wady: Wymagana zgoda od ZE, wyższy koszt od innych rozwiązań i dłuższy czas realizacji

Zasilanie z licznika lokatorskiego

Prąd dociera z obecnej instalacji właściciela stacji ładowania. Zużycie dolicza się do wskazań istniejącego już licznika energii elektrycznej. Właściciel nie podpisuje żadnych nowych umów na energię z zakładem energetycznym.

Korzyści: Brak dodatkowych rozliczeń i formalności z ZE, niższe koszty inwestycyjne i szybki czas realizacji

Wady: Konieczne zwiększenie mocy przyłączeniowej lub ograniczenie ładowania.

Nowy obwód z odbiorów administracyjnych z podlicznikiem

Prąd dociera z “instalacji administracyjnej”. Zużycie rozlicza się z administracją budynku. Formalności właściciela ograniczone na rzecz administracji.

Korzyści: Proste rozliczenia (jak za ogrzewanie), brak dodatkowych formalności z ZE i szybki czas realizacji.

Wady: Wymagana zgoda administracji, a moc dla mieszkańców nie jest nieograniczona i to rozwiązanie wystarczy tylko dla pierwszych chętnych.

System stacji ładowania

Prąd dociera z “instalacji stacji ładowania”, która dołączona jest do “instalacji administracyjnej”. Zużycie rozlicza się z administracją obiektu lub zewnętrznym operatorem. Formalności właściciela ograniczone na rzecz administracji.

Korzyści: Proste rozliczenia (jak za ogrzewanie), brak dodatkowych formalności z ZE.

Wady: Zbiorowe przedsięwzięcie wymagające zgody administracji. Możliwe ograniczenie mocy dla punktu ładowania na rzecz innych użytkowników.

Na co zwrócić szczególną uwagę

Przed przystąpieniem do instalacji stacji ładowania w garażu podziemnym warto zastanowić się nad kilkoma ważnymi kwestiami. Dla każdego zainteresowanego własnym punktem ładowania w miejscu zamieszkania rekomendujemy zwrócenie uwagi na trzy kluczowe kwestie.

Najkorzystniejszy sposób podłączenia do sieci

Podczas procesu instalacji stacji ładowania w garażu podziemnym bloku mieszkalnego ważne jest zwrócenie uwagi na sposób przyłączenia do instalacji elektrycznej. Wybór odpowiedniego sposobu zasilania punktu ładowania, takiego jak zasilanie z nowego układu rozliczeniowo-pomiarowego, licznika lokatorskiego lub nowego obwodu z odbiorów administracyjnych z podlicznikiem, może mieć istotny wpływ na koszty i moc ładowania. Warto również rozważyć niezależny system stacji ładowania dla całego bloku, który może okazać się bardziej korzystnym rozwiązaniem dla większej liczby mieszkańców. Odpowiedni wybór sposobu przyłączenia pozwoli na efektywniejsze korzystanie z ładowarki EV i zmniejszy niepotrzebne wydatki. Wybór danego sposobu przyłączenia wiąże się też z różnymi formalnościami.

Nie zwlekaj

Wykazując zainteresowanie własną stacją ładowania w garażu podziemnym zobowiązujesz się do pokrycia wszelkich kosztów związanych z instalacją. To znaczy, że jeśli w Twoim garażu jest już wiele stacji ładowania i moc przyłączeniowa bloku nie pozwala na podłączenie kolejnych stacji, to zgodnie z ustawą powinieneś pokryć koszty zwiększenia mocy przyłączeniowej całego obiektu, co może okazać się bardzo niekorzystnym finansowo rozwiązaniem. 

Wybierz rzetelnego wykonawcę

Wybór odpowiedniego partnera jest kluczowy dla skutecznej i bezproblemowej instalacji stacji ładowania w garażu podziemnym bloku. Warto zadbać o to, aby partner, którego wybierzemy, był rzetelny w działaniach, doświadczony w branży i kompleksowy w obsłudze. 

Rzetelny wykonawca zajmie się Tobą od momentu potrzeby, aż do pierwszego ładowania, odciążając z formalności, doradzając w kwestii wyboru najlepszego miejsca, typu ładowarki i sposobu przyłączenia stacji. Technicznie dobierze okablowanie, zabezpieczenia i wykona niezbędną infrastrukturę, jak trasy kablowe, czy tablica licznikowa. Dzięki temu zyskasz pewność, że Twoja stacja ładowania EV będzie działała sprawnie, bezpiecznie, a jej użytkowanie będzie dla Ciebie wygodne.

Przykładowa realizacja:
https://bisonenergy.pl/realizacje/stacja-ladowania-w-garazu-podziemnym/

Podsumowanie

W artykule wyjaśnialiśmy jak uzyskać pozwolenie na instalację stacji EV w swoim bloku i jak przeprowadzić udany montaż. Bison Energy oferuje kompleksowe usługi dla osób zainteresowanych punktem ładowania pojazdów elektrycznych w swoim garażu podziemnym. Możemy pomóc Ci na każdym etapie, w tym w stworzeniu ekspertyzy dopuszczalności instalacji i użytkowania punktów ładowania do 11 kW, która jest kluczową częścią omawianego procesu. 


Jeżeli potrzebujesz wsparcia od rzetelnego partnera z obszaru stacji ładowania EV – skontaktuj się z nami. Zadbamy o detale, które mogą zaważyć na znaczących udogodnieniach w takiej inwestycji.